עדכוני אקוסיסטם – יוני 2026
מיתוס או פייבל
לאחר רמיזות של טראמפ בחודשים האחרונים כי הוא רוצה חלק בחברות הAI האמריקניות. ואחרי משבר ביחסים בין הממשל האמריקני ואנטרופיק עליו כתבנו בעדכון קודם, נראה כי היחסים הגיעו לנקודת משבר חדשה.
אנתרופיק שיחררו את מודל מיתוס, שנטען כי הוא המודל החזק והמסוכן ביותר ששוחרר עד כה לחברות מהימנות מסוימות ושחרר גרסה "מוחלשת של מודל זה, Fable, לציבור. האמריקנים הגבילו גישה לשני המודלים לאמריקנים בלבד ועל אדמת ארה"ב בשל חשש מהיכולות. האמריקנים חוששים משימוש כפול בטכנולוגיה – למצוא חולשות ולפרוץ למערכות רגישות וסודיות (באופן אבסורדי חלק מהמפתחים של המודל, שאינם אזרחים אמריקנים לא יוכלו להשתמש בו). אנתרופיק מצדם הודיעו כי ישעו את פעילות שני המודלים לכולם עד לבירור נוסף.
לא ברור האם מדובר בהשעייה זמנית או קבועה בשלב זה והאם המהלך של הממשל נועד לסמן לחברות ה AI (ולמדינות אחרות) גבולות גזרה.
התגובות למהלך הגיעו מכל רחבי העולם. הארופאים כעסו על המהלך ואומרים כי בתגובה יפעלו ביתר שאת לבנות דאטה סנטרים ולפתח מודלים משל עצמם. (הונגריה, שבדיה, צרפת, בריטניה).
נראה האם דבר זה יתבטא בגיוס הקרוב של מיסטרל הצרפתית.
האסייתים גם הם הביעו תרעומת. שתי מעבדות סיניות שיחררו מודלים open source מאוד חזקים יום לאחר האיסור (כדי לסמן אלטרנטיבה?)
כל זה כשיכולות המודל טרם אומתו.
ההתרחשות מעלה שוב את השאלה של מקומה של יששראל בתוך הסדר הגיאופוליטי AI – האם לפעול מול האמריקנים ולנצל את הקרבה בין המדינות לקבל גישה, לפעול עם האירופאיים לפתח מודל שאינו אמריקני או להשקיע עוד בכדי להבטיח מודל עוצמתי ישראלי?
עוד בעולם
ישראל כלולה בתקציב הביטחון האמריקני: הצעה בתקציב הביטחון האמריקני (8 ביוני) שואפת לשלב באופן קבוע טכנולוגיית AI וסייבר ישראלית-אמריקנית — יש מי שמתנגד ויש מי שרואה בזה הזדמנות ישראלית גדולה.
סין חוסמת את מטא: מטא ניסתה לרכוש את Manus, חברת ה-AI agent הסינית, ב-2+ מיליארד דולר. הרגולטור הסיני חסם — הפעם הראשונה מאז 2020.
פיטורים בענף
בחודש האחרון הרבה מהשיח בישראל נסב על וויקס פיטרה כ-20% מהעובדים שלה.
מטא פיטרה עוד אלפי עובדים השבוע ברחבי העולם (כמה עשרות בישראל).
אמדוקס, ראפיד, סנטינל וואן, AI21, לייטריקס, מינט מדיה וחברות נוספות דיווחו אף הן על גל קיצוצים, שינויי מבנה או התייעלות.
רבים משינויים אלו מיוחסים לבינה מלאכותית ויכולתה להחליף עובדים והשפעתה על המוצרים שחברות אלו מציעות (זאת למרות שחלק מהחברות מייחסות את הפיטורין להתחזקות השקל)
אימוץ בינה מלאכותית בעולם
מייקרוסופט מפרסמים דוח ("AI Diffusion Index Q1 2026") הבוחן את אימוץ הבינה המלאכותית הגנרטיבית ב-147 מדינות ברחבי העולם. נכון לרבעון הראשון של 2026, כ-17.8% מאוכלוסיית העולם בגיל העבודה משתמשת בכלי AI גנרטיבי — עלייה של 1.5 נקודות אחוז מהמחצית השנייה של 2025. איחוד האמירויות מובילה עם 70.1%, ואחריה סינגפור ומדינות מערב אירופה. ישראל מדורגת במקום ה-13 עם 38.1%.
ממצא מרכזי הוא הפער ההולך ומתרחב בין "הצפון הגלובלי" ל"דרום הגלובלי": במדינות המפותחות הגיע האימוץ ל-27.5%, לעומת 15.4% בלבד במדינות המתפתחות — פער של 12.1 נקודות אחוז שממשיך להתרחב. הדוח מייחס זאת לפערים יסודיים בגישה לחשמל, אינטרנט ומיומנויות דיגיטליות.
ומה לומדים?
משבר הג'וניורים והפיטורים מגיע גם לאקדמיה. אחת המגמות הבולטות כיום בעולם האקדמי היא הירידה בביקוש לתואר ראשון במדעי המחשב, תחום שבעבר שגשג בהעדפות המועמדים. סטודנטים שבעבר היו נרשמים למדעי המחשב, בוחרים לקראת שנת הלימודים הבאה להגיע ל"הנדסות" (עם חשמל בראש אבל גם הנדסת מכונות, ביו־רפואית, ביוטכנולוגיה) מתוך הנחה שבעולם ה־AI בסיס הנדסי נותן יותר ביטחון תעסוקתי.
מצד שני אנו רואים כי יש צמיחה בביקוש לתואר שני במדעי המחשב (למי שכבר סיימו תואר ראשון) מתוך מחשבה שזה יתן את הבידול והניסיון המחקרי שמחפשים כיום בתעשייה.
תשתיות ושבבים:
מסתבר שלאף אחד אין מספיק שבבים. גוגל תשלם לחברת SpaceX כ-920 מיליון דולר לחודש, כ-30 מיליארד דולר לאורך כל ההסכם, עבור שכירת כ-110,000 כרטיסי GPU של NVIDIA — וזאת כדי לספק קיבולת ביניים לפלטפורמת ה-Gemini שלה. גוגל מתכננת להוציא מעל 180 מיליארד דולר על תשתיות השנה, ובכל זאת נאלצה לפנות לחברה חיצונית. SpaceX הופכת בכך ל"בעלת נדל"ן AI" שמשכירה לשכנות שלה — היא כבר גובה 1.25 מיליארד דולר לחודש מ-Anthropic עבור כל תחנת Colossus 1
מילת החודש: מקלודדים – מקודדים עם קלוד קוד
